Begin deze maand heeft de provincie haar goedkeuring verleend voor de ontsluiting van de nieuwe woonwijk Nijevoert op de N505. Dit is een belangrijke stap in het proces. Het besluit volgt op de instemming van de gemeente Enkhuizen en de gemeente Stede Broec eerder dit jaar. Bij het uitwerken van het stedenbouwkundig plan werken we deze ontsluitingsvariant verder uit. Met speciale aandacht voor het waarborgen van de verkeersveiligheid, vooral voor de fietsers.
De ontsluitingsvariant
Aan het besluit voor de meest gunstige ontsluitingsvariant ligt een verkeersonderzoek ten grondslag. In dit onderzoek zijn verschillende ontsluitingsvarianten onderzocht. De provincie heeft goedkeuring gegeven voor de variant die de gemeente als het meest gunstig beschouwt. Deze variant heeft een directe aansluiting op de N505 en biedt de meeste mogelijkheden om het Westeinde in te richten als hoofdfietsroute.
Focus op fietsveiligheid
Veiligheid van fietsers blijft een belangrijk aandachtspunt in het verkeersplan. Bij het uitwerken van het stedenbouwkundig plan richten we ons op veilige fietsoversteken en fietspaden. In het specifiek de verwachte fietsstroom vanuit de nieuwe wijk Nijevoert richting Enkhuizen. Het zware verkeer op het Westeinde kan de fietsveiligheid beïnvloeden. Specifieke maatregelen voor aansluiten op het Westeinde zijn dan ook nodig om fietsers een veilige oversteek te bieden. We besteden ook aandacht aan de bochten en manoeuvreerruimte voor vrachtwagens. Vooral vanaf en naar Syngenta Seeds B.V. Zodat vrachtverkeer en andere gemotoriseerde voertuigen zo min mogelijk kruisen.
In de volgende fase werken we veilige oversteekplaatsen voor fietsers, scheiding van verkeersstromen en veilige routes voor kwetsbare weggebruikers verder uit. Zo maken fietsers in de toekomst veilig en efficiënt gebruik van de wegen.